Semestertid = Bedrägeritid?

Det är semestertid och med den kommer även ökade bedrägeriförsök mot företagen.
Bedragarna försöker utnyttja att det kan finnas vikarier på företagen samt att företagen inte har sina normala rutiner.

En bluffaktura brukar förklaras som en faktura för något du inte beställt eller lurats till att beställa.
Tänk på att bluffakturor ofta liknar riktiga företags företagsnamn, e-postadresser och logotyper och att bluffmejl med betalningsinstruktioner ser ut att komma från företagets ägare/VD.
Dessa kan med enkelhet uppfattas som riktiga instruktioner och kan medföra att felaktiga utbetalningar sker till dessa bedragare, så det gäller att vara uppmärksam.
För att undvika detta, se till att prata med personalen inför den stundande semestern om vilka betalningsrutiner ni har och hur ni som ägare kommer att be era medarbetare att göra eventuella utbetalningar under semestern.

Några saker som är bra att tänka på är att:

  • Aldrig betala med instruktioner över mejl, sms eller telefon.
  • Aldrig frångå de normala attest- och betalningsrutinerna.
  • Informera personal om riskerna och att de skall vara extra kritiska.
  • Vara uppmärksam på nya leverantörer som inte finns inlagda i affärssystemet
  • Om leverantörer uppger att de bytt bankgironummer

Har ni fått en bluffaktura ska ni först och främst aldrig betala den!
Därefter bör ni bestrida fakturan genom att mejla avsändaren, detta gör ni även med eventuella påminnelser och krav. Skicka en kopia till Svensk Handel.

Det finns en varningslista över företag som anses oseriösa på Svensk Handel som kan vara bra att kolla igenom med jämna mellanrum.
https://www.svenskhandel.se/sakerhetscenter/varningslistan/

Oavsett rutiner, policys och säkerhetssystem, finns det alltid risk att utsättas för bedrägeri.
Vi hjälper er gärna att se över och förbättra era attestrutiner, betalningsrutiner, fullmakter och IT-säkerhet.

Kontakta oss gärna!